Site Meter

Epåletträd

15392-786
Pterostyrax hispyda - Epåletträdet

15392-778

Vid min senaste trädgårdsvandring vid Bergianska trädgården så upptäckte jag en ny bekantskap. Epåletträdet som blommade vårlikt vitt nu i midsommartid. Med gräddvita, doftande blommor tar det här trädets blomning över efter gullregnet som nu blommat färdigt för i år. Bladen liknar det närbesläktade och fantastiska snödroppsträdet som jag såg i Göteborgs botaniska för några år sedan och jag har nog aldrig sett ett vackrare träd.

Har någon sett det här trädet och har erfarehet av det? Det verkar trivas bra i Bergianska trädgården som gränsar mellan zon 2 och 3.

15392-787

Den är rosen växer i den privata trädgården inne i Bergianska trädgården och Rosa arvensis 'Venusta Pendula'

15392-780
Rosa gallica - Provinsrosen

15392-776
Aklejruta

15392-781
Gillenia trifoliata

Vem kommer på tanken att vandra runt i vår botaniska trädgård halv nio på midsommardagen? Min bil var den enda på den stora parkeringen och jag var ensam i parken.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Att det ska finnas så kalla odlingszoner som Zon 5 bara 25 mil från Stockholm. Det där Epåletträdet skulle ju förfrysa innan vintern här. Sannerligen lite trist att inte kunna gräva ner vad som helst och få det att både växa och blomma. Får hålla tillgodo med hårdföra växter i verkligheten och titta på de andra på bildskärmen.

2007-06-23 @ 18:24:50
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Gillenia trifoliata! Den är så vacker!! Jag upptäckte den i Drömparken i Enköping för inte så länge sedan och undrade vad det var. Har aldrig sett den förut.
De skira blommorna påminner lite om sommarljus Gaura lindheimeri som ju är min sommarblomsfavorit! Det kanske blir något att satsa på till kommande säsong...

2007-06-23 @ 19:33:21
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Du har så vackert omkring dig ändå så du behöver inte förgylla trakten med märkvärdiga växter.
Ronja: Aha...finns den i Drömparken? Tänk att jag inte upptäckt den..blommade väl inte när jag var där då. Jag ska dit i mitten av juli och ska kolla på den då. Om jag bara visste om den klarade vår lite blåsiga park skulle jag testa den.

2007-06-23 @ 19:40:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Inkan

Tack för vackra bilder.
Jag skulle gärna
ta en tur sent en sommarnatt så länge det är så ljust som nu. Men som kvinna bör man ha sällskap i denna stad. Tror inte jag skulle våga gå ensam...

2007-06-25 @ 12:25:57
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: gunilla

Så roligt att se din bild av epåletträdet! Min plantskola - som annars är mycket duktigt - har inte kunnat få fram detta träd det senaste halvåret. Men via nätet har jag fått tag på en person som har en liten fröplanta och som jag får ner till min Österlenska trädgård i augusti. Det ska bli spännande att se hur trädet klarar kustklimatet - framför allt som det gäller helt ny trädgård. Men vi har ju det relativt milt härnere.
Tack för dina fina bilder!

2007-07-03 @ 02:34:22
Postat av: Anonym

Gunilla: Det ska bli spännande att höra hur det trivs...lova att berätta här jur det går. En Österlensk trädgård låter underbart. Ha en skön sommar!

2007-07-03 @ 07:25:32
Postat av: Shabbadang

Hej,
Rosen på Bergianska är en fältros, Rosa arvensis 'Venusta Pendula'. Jag har också ofta beundrat den planteringen, men i år såg det faktiskt inget vidare ut. Det verkar som om den hade frusit tillbaka mycket eller blivit ringbarkad av kaniner kanske. I alla fall så
var det glest och rätt mycket ogräs kom igenom de halvdöda grenarna.
Ett annat vackert blommande träd på Bergianska, som jag kom att tänka på när jag såg din bild på Pterostyrax, är Staphylea holocarpa som lär heta pimpernöt på svenska. Det står vid bergets fot vid pioner och fjällväxter.

2007-09-25 @ 15:44:45
Postat av: Shabbadang

Glömde att lägga en länk till pimpernöten, som ju är rätt lik Pterostyrax. Den liknar också snödroppsträdet tycker jag, Halesia. Länken: http://www.esveld.nl/htmldia/s/stholo.htm

2007-09-25 @ 16:03:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Shabbadang: Tack snälla för att jag till slut fick veta namnet på rosen. Ska försöka träffa rätt i tid för blomningen av Staphylean nästa år. Tack för tipset.

2007-09-26 @ 18:08:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0