Site Meter

Varning för Folkhemmet

15392-1468
Tidigare i veckan träffade jag min dotter på stan och vi gick in i den nya butiken Folkhemmet på Regeringsgatan. Folkhemmet är tydligen en ny möbelkedja som etablerat sig i Stockholmsområdet.
I butiken tyckte jag att de hade bra möbler till hyfsade priser. Min dotter såg en tavla som skulle passa på en tom vägg i mitt vardagsrum där jag förändrar en hel del just nu. Jag tyckte att den var riktigt snygg och min dotter ville ge den som julklapp till mig.
När betalningen var klar frågade jag expediten (som varit ordentligt nonchalant då vi frågade om pris mm) om jag kunde få den inslagen på något vis eftersom jag skulle åka tunnelbana hem och tavlan var en och en halv meter hög.
15392-1471- Vi har inget att slå in den med, sa han.
- Men det går bra med bara wellpapp så att den inte blir förstörd om det skulle börja regna eller snöa.
- Vi har ingenting att slå in den med, fortsatte han.
- Men om jag köper en ganska dyr tavla i en butik så måste jag väl kunna få den inslagen, försökte jag.
- Jag har ju sagt att vi inte har något att slå in den med, säger han irriterat.
- Ok, då får vi gå till en annan butik och fråga efter papper, sa jag surt och gick mot utgången.
- God Jul och Gott Nytt År, ropar han hånfullt efter oss.
Då vänder sig min dotter om och ser att han ruskar på huvudet och säger något åt nästa kund i butiken. Då reagerar vi och undrar varför han ruskar på huvudet? För att vi vill ha tavlan vi köpt inslagen??
Då kommer han mot oss och börjar om igen förklara läget. Det ska också sägas att det handlade inte om något stressläge då det bara var vi och en kund till i butiken.

Alldeles intill i det här lilla inomhuscentrumet eller vad man ska kalla det ligger järnhandeln John Wall och utanför står en stor rulle wellpapp. Där frågar jag om jag kunde få en bit wellpapp att slå in tavlan med och det var inga problem alls.
Kunde inte den fruktansvärt otrevliga och nonchalanta expediten har försökt lösa det här lilla problemet genom att själv låna en bit där.....han är ju för helvete en expedit som ska serva sina kunder. Hela hans attityd i butiken är mycket märklig och till saken hör att vi inte på något sätt var jobbiga eller otrevliga mot honom, jag tycker bara inte om att bli behandlad så här och jag begär inte att exediter ska krypa för kunderna men ett vanligt vänligt bemötande är väl inte för mycket begärt.
Problemet kan tyckas litet men jag retade mig ordentligt på hans attityd och när jag kom hem skrev jag ett mail till Folkhemmet och tyckte att om de ville vara rädda om sitt rykte nu när möbelkedjan håller på att etablera sig så borde de ta ett allvarligt samtal med mannen på Regeringsgatan som verkar ha missuppfattat sin uppgift fullständigt där.

Det är nu två dagar sedan jag mailade Folkhemmet och varför är jag inte förvånad att de inte svarat?
Ett fall för Sverker....

Att butikerna sedan kallar sig för Folkhemmet gör ju det här till ett ännu större skämt och så här står det på Folkhemmets hemsida:
I våra butiker kommer Du inte heller att råka ut för efterhängsna säljare. Här får du hjälp när Du vill ha den.

Säg att jag inte gnäller i onödan......!!??





Kommentarer
Postat av: Eivor

Jag hade definitivt sagt att han kunde behålla tavlan, hur mycket jag än tyckte om den.
Det påminner om en bekant som skulle köpa ett biljardbord för länge sedan. Han ville inte ha så stort och försäljaren frågade nedlåtande om det kanske passar med ett coronaspel..
En del människor hamnar på fel plats i livet, tyvärr.
Ett dålgt rykte sprider sig ju 10 gånger fortare än ett gott.
Fin utsikt Du har över fjärden.
Önskar Dig en God Jul och ett Gott Nytt År.
Eivor

2007-12-20 @ 16:46:37
Postat av: Sten

Tyvärr tror jag inte det hjälpt mycket om du lämnat tillbaka tavlan. Har man inget förstånd så har man inte. Han hade nog inte fattat att han klantat sig iallafall. Njut av den fina julklappen och ha förbarmande med de sämre lottade.
God Jul.

2007-12-20 @ 17:47:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Visst skulle jag väl ha lämnat tillbaka tavlan men jag gillade den verkligen. God Jul önskar jag dig också.
_______________

Sten: Jag vet att det kanske är ett lyxproblem men det handlar mer om hur vi människor beter oss mot varandra. Jag njuter av den. God Jul önskar jag dig också!

2007-12-20 @ 17:54:36
Postat av: Zeb

Du skriver 'expedit'. Det är såna man har på bolaget, som tar upp en halv böj och tar betalt. Plocka i påsen får du göra själv.

Tyvärr är detta vanligt, eftersom det ingår i folkhemsidealet att ingen är förmer än ngn annan. Ungefär som i Sovjet. frågade du inte om han var ryss?

2007-12-20 @ 21:33:58
Postat av: Lilla B

Jag tycker sannerligen inte att det är ett lyxproblem. Det är för mig snarast ett uttryck för hur vi människor förhåller oss till varandra.
Hjälpsamhet, vänlighet, omsorg och omtanke. Inga märkvärdigheter alls men en grundläggande inställning till en medmänniska antingen denne är en kund, en patient, en elev, en vårdtagare, eller en släkting.
Inte alls ett lyxproblem.

2007-12-21 @ 08:13:41
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Jag håller helt med lilla B. Ska det vara så svårt att engagera sig och visa lite omtanke. han klarade inte sitt jobb kan man lätt konstatera. helt oproffsigt bemötande. Tycker att ditt "gnäll" är helt befogat./kersti

2007-12-21 @ 11:41:17
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Zeb: Jag tror att han var från Rimbo.
_______________

Lilla B: Så tänkte jag också.
_______________

Kersti: Han kanske haft en dålig dag....

2007-12-21 @ 11:51:24
Postat av: Azola

" snorkuggla " är ordet!
Har tidigare haft butik i många herrans år och skulle aldrig bemött en kund på ett sådant sätt, men då var det ju min/vår egen butik och då är man rädd om sina kunder!!!!

2007-12-21 @ 12:24:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Azola: Snorkuggla var ordet! Att inte heller svara på mitt mail är även det nonchalant. Jg känner på mig att du aldrig skulle behandla någon så.

2007-12-21 @ 13:13:11
Postat av: Seviceminded

Jag håller till 100% med dig i ditt klagomål.
Du har som betalande kund rätt att ställa krav.
Det är Folkhemmets ledning som måste delegera sin personal rätt instruktioner, samt att det aldrig är fel att tänka själv som anställd.
Det är logiskt att man vill skydda sin nyinköpta prdukt.

2007-12-22 @ 00:47:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Serviceminded: Skönt att jag får medhåll angående det här....tänkte att jag var gnällig i onödan.

2007-12-22 @ 10:02:37
Postat av: Ung tant.

Det var det jävligaste. Vilken usel människa. Jag hejar på dig och din dotter.

2007-12-29 @ 00:14:53
URL: http://ungtant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0