Site Meter

Fjärilshuset - en tropisk regnskog i Stockholm

Idag besökte jag Fjärilshuset i Hagaparken för att återigen kliva in i en varmare miljö (jag var ju i Edvard Anderssons växthus i Bergianska senast). Här finns flera olika trädgårdsrum här inne och inne hos fjärilarna är det regnskogsklimat så att kameralinsen immande igen. Det är riktigt fint uppbyggt och det är nog en perfekt miljö för dessa fjärilar som inte var så väldigt aktiva den här mörka decemberdagen men några stora flygfän såg jag. Det finns ett problem här....det är lite av dagismiljö då barn har springtävling i gångarna men det kanske inte är meningen att man ska komma hit och meditera, jag förstår att barnen tycker att det är spännande. Man kan även gifta sig här inne....!?

15392-1438
15392-143715392-1435

Fjärilshuset är 3000 kvadratmeter stort och temperaturen understiger aldrig 25 grader. Det ska finnas ungefär 400 fjärilar av olika arter här inne men idag såg jag kanske 10 st.
Ett par från Sydeuropa frågade om jag ville fotografera dem och för att få effekt på bilden så gick mannen fram till en växt där det satt två jättefjärilar helt stilla. Han ruskade om växten så att de enorma fjärilarna började flyga runt dem och sa att jag skulle skynda mig att fotografera.

Vi svenskar är ju lite försiktiga med naturen och de vilda djuren men sydlänningar verkar inte ha samma syn på djur och den här gången protesterade jag inte eftersom jag annars inte skulle ha fått se fjärilarna flyga.
Det var en plåga att komma ut i det svenska klimatet igen men nu vet jag vart jag ska åka om jag behöver regnskogsklimat. Det är öppet alla dagar på året och inträdet är 80 kronor och det finns café.
15392-1434
Trädet till vänster är ett Silkesträd (Chorisia speciosa) Märkligt svensk namn....jag förknippar silke med något lent...inte så här galet taggigt. Men vem vet...kanske namnsättaren varit kraftigt ironisk? Men så läste jag att frökapslarna har silkesliknande hår som används till att stoppa dynor, kuddar och jackor med.

15392-1433
15392-1439

Ikväll har grannarna fest. Alla pratar oerhört högt....eller skriker till varandra rättare sagt. Om alla pratade i vanlig samtalston så skulle de ju höra varandra ändå. Nu försöker alla överrösta varandra, musiken är ett mindre problem.
Börjar jag bli gammal kanske.......

Kommentarer
Postat av: Charming man

ha en trevlig helg! ;D

2007-12-14 @ 16:42:30
URL: http://failures.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Charming man: Tack detsamma!

2007-12-14 @ 16:48:34
Postat av: Kersti

Så lustigt, jag har inte varit på fjärilshuset på många år men just i veckan tänkte jag att jag skulle ta mig tid och åka dit snart. Men jag vill inte ha dagisbarn där då, undrar just hur man fixar det. Man kanske skulle tipsa om att de kan göra som en del badhus som har vvuxensimning till lugn musik en kväll i veckan./Kersti

2007-12-14 @ 16:51:55
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Vilken bra idé. Lite lugn klassisk musik på låg nivå där inne ....eller en Ulf Lundell-konsert kanske??
Ha en skön helg!

2007-12-14 @ 17:12:06
Postat av: Kersti

Kanske en Lundellkonsert. Jag skulle absolut försöka komma då.

2007-12-15 @ 18:49:49
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Londongirl

Länge sen jag var inne i Fjärilshuset. Tack för att du tog med oss på turen dit! Vuxenkvällar med musik låter som en härlig upplevelse där.

2007-12-16 @ 09:29:49
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Nathalie

så himla vacker fontän! :D

2007-12-17 @ 23:33:27
URL: http://nathalieisaksson89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0