Site Meter

Blåbär och mjölk

I Uppsala botaniska trädgård fanns denna fantastiskt vackra plantering som de kallar ´´Blåbär och mjölk´´.
Att fotografera de här färgerna som ingår i den hör kompositionen är nästan hopplöst, om man inte har den allra proffsigaste utrustningen. När jag däremot stod framför detta mästerverk kände jag att den här kompositionen borde jag använda någon gång i parken. Det är inte några speciellt märkvärdiga växter även om vissa var nya för mig, men att sätta samman dessa växter till ´´Blåbär och mjölk´´ är stort.



Dessa växter ingår i ´´Blåbär och mjölk´´
  • Ageratum houstonianum ´Dondo Blue´ - Leverbalsam
  • Amaranthus caudatus viridis - Rävsvans
  • Ammi majus - Slöjsilja
  • Browallia viscosa ´Amethyst´ - Sommarbrowallia
  • Browallia viscosa (vit) - Sommarbrowallia
  • Cuphea viscossissima - Klibbkufea
  • Gomphocarpus fruticosus - Spetsig sidenballong
  • Heliotropium arborescens ´Marine´ - Heliotrop
  • Lavendula multifida - Sommarlavendel
  • Lavatera trimestris ´Mont Blanc´ - Sommarmalva
  • Lobelia tunuior ´Blue Wings´ - Pyramidlobelia
  • Nicotiana alata ´Grandiflora´ - Stor blomstertobak
  • Nicotiana hybrida ´Marshmallow´ - Blomstertobak
  • Petunia hybrida nana compacta - Petunia
  • Petunia inflata - Petunia
  • Petunia integrefolia - Violpetunia
  • Salvia coccinea ´Snow Nymph - Scharlakanssalvia
  • Salvia farinacea ´Blue Bedder´ - Daggsalvia
  • Salvia farinacea ´Cirrus´ - Daggsalvia
  • Salvia farinacea ´Strata´ - Daggsalvia
  • Sutera cordata ´Snowflake´ - Snöflinga
  • Verbena bonariensis - Jätteverbena
  • Verbena hybrida ´Blue Lagoon´ - Trädgårdsverbena
  • Verberna rigida ´Polaris´ - Violverbena
  • Verbena rigida - Violverbena

Kommentarer
Postat av: Ronja

Åh, jisses amalia, det var en diger lista! Förstår att det är svårt att få ett foto att återge själva känslan som antagligen bara kan uppnås genom finkänslighet vid växtval och plantering. Jag hoppas att jag får chans att se planteringen nu när vi ger oss iväg på nya växtvandringar med skolan...

2007-08-10 @ 23:07:22
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0