Site Meter

Linné i Humlegården

15392-615
Specialimporterade Duc van Tolltulpaner från Holland inhägnade för att inte stjälas av idioter som inte kan köpa eller besälla det de vill ha.

Det har planterats fyra bakelser av tulpaner runt Linné och runt hela statyn är ett högt stängsel uppställt....vet inte om det är för att skydda tulpanerna eller om det ska hända något annat runt blomsterkungen nu i sommar. Eller ska detta vara allt för att fira honom nu i år? Någon som vet?
Tack Thomas H som meddelade detta.
Fler spaningar från Italien ligger nu på Trädgårdsspaning.

15392-616
15392-614
Boklöv

Kommentarer
Postat av: Thomas H

Duc van Tholl-tulpaner ingick i den ursprungliga blomsterplanteringen kring Linnéstatyn i Humlegården. Specialbeställda tulpaner av denna sort planterades under hösten 2006. Planteringen runt statyn är instängslad, men trots det har lökar stulits från rabatten,vilket stod att läsa i DN av 27/3-07.
Mera att läsa
http://www.ab.lst.se/templates/Proj_Page____9837.asp

2007-04-29 @ 19:33:43
Postat av: Karin A

Oj det var en maffig plantering! Ska kolla in allt du har skrivit om Italien så fort jag har lite mer tid. Min dator krashade ju denna vecka så det är svårt att hinna med på allt som skrivs...

Vilka av trädgårdarna som du har skrivit om kan man som privatperson besöka? :)

2007-04-29 @ 22:01:28
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas H: Tack för informationen.
Karin A: Jag såg att din dator kraschat och sånt är mycket jobbigt....min kraschade någon månad eter jag köpte den. Du kan besöka alla trädgårdar utom Roseto di Valleranello och Giardini della Landriana. Nu har jag bara en trädgård kvar som jag lägger in i morgon kväll.

2007-04-29 @ 22:05:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hej Kul att läsa om Linné och tulpanerna.Synd att dom inte får vara ifred för tjuvar. Det stjäls tydligen även i Karlstad stadspark.Vi får ha växterna i trädgården ifred i alla fall.Dvs det som inte rådjuren käkar upp.
Hoppas Du får en trevlig valborgsmässoafton och en skön första maj!Det skall bli spännande att se om magnoliaträdet vid Lundagård blommar i år.Det som syns när TVsänder vårsångskonsert.
:)

2007-04-30 @ 10:26:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Henningalicia

I would suggest using shades of blue. Much more relaxing to look at.

2010-03-03 @ 08:20:41
URL: http://henningalicia.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0