Site Meter

Din trädgård

15392-182
Något som är tröttsamt är alla dessa heltäckande böcker om trädgård som ska innefatta allt som man bör veta om trädgård och som ligger i drivor under bokreor mm. Sådana böcker har getts ut i alla tider och oftast så finner man inget nytt i dem. Det finns ett undantag och det är Karin Berglunds bok ´´Din trädgård´´ (en hopplös titel egentligen) som är en mycket bra bok. Texten är både bra och lite poetisk emellanåt och hela upplägget är mycket snyggt. Bilderna är vackra men tar inte över som de ofta gör i alla dessa inspirationsböcker som väller ut på bokhandlarnas hyllor hela tiden. På sidan 70 finns en bild av en trädgård där en vacker doftpion står i gräsmattan. Det är slottsträdgårdsmästaren som valt att spara prästkragarna runt om pionen.....en gång i början av 1990-talet då vi hade vårt familjeföretag i gång och då vi skötte kulturhusens trädgårdar på Södermalm. Bilden är tagen från en trädgård på Nytorget.
Bokens olika avsnitt är:
  • Trädgårdens inredning
  • Trädgårdens växter
  • Sommarblommor
  • Lök- och knölväxter
  • Vilda växter i trädgården
  • Stenpartiet
  • Vid dammen
  • Odla i kruka
  • Klematis och andra klätterväxter
  • Rosor
  • Buskar och träd
  • Den goda jorden
  • Behovet av näring
  • Gödsla och jordförbättra
  • Komposten
  • Märktäckning och täckodling
  • Gräva, dränera och vattna
  • Klimatet
  • Ogräs
  • Växtskydd
  • Ortagården
  • Grönsaker
  • Frukt
  • Bär
Kan verkligen rekomendera boken.....finns säkeret på något antikvariat

Hoppas kunna jobba i morgon eller på onsdag. Knäet är fortfarande ostabilt och jag går i takt med byns 90-åringar.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Den boken har jag ju!! Plus en massa andra...
Då går du och handlar med kuponger med dina nya vänner?!
En annan trillade nerför trappan i morse, snacka om att man vaknade! Som tur var dämpade rumpan fallet, så det blir nog ett fint blått minne..
Hoppas du kryar på dig.

2006-09-11 @ 13:25:26
Postat av: LindaLotta

Hm... Mitt namn försvann.

2006-09-11 @ 13:26:41
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Lilla B

Bra med lite litteraturrekommendationer.
Fortsatt god bättring! Så länge inte gamlingarna kör om dig med rollatorn finns det hopp!

2006-09-11 @ 14:58:07
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Trädgårdsspanaren/Slottsträdgårdsm.

Önskar att det varit något mjukare än knäet som tog emot i fallet. Rullatorerna ligger strax bakom mig på mina korta vandringar, ska försöka skaka av mig dem i morgon och vara i rygg på pensionärer utan rullatoret.

2006-09-11 @ 15:49:56
Postat av: LillaB

Förstår att du prickat formtoppen, Slottsträdgårdsmästaren!!

2006-09-11 @ 15:56:26
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

La in en alldeles aktuell sjöbild som kryapådig-hälsning!

2006-09-11 @ 17:08:13
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Karins bok är min trädgårdsbibel... Faktaspäckad och inspirerand. Utan tvekan min bästa trädgårdsbok. De senaste åren har det dock blivit så att jag söker mer information på nätet... men den är fortfarande härlig att bläddra i.

2006-09-12 @ 21:34:34
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Jag har en stor samling trädgårdsböcker med olika specialinriktningar men bland är det bara skönt att bläddra i Karins bok där man alltid hittar ny kunskap.
Kollar också på nätet efter info men där får man ju vara på sin vakt....allt är inte korrekt det man hittar på nätet.

2006-09-12 @ 22:02:09
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Exakt! Det har jag blivit varse. Det gäller att inte köpa allt med hull och hår.

2006-09-13 @ 21:30:59
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0