Site Meter

Stjärnflocka

I juli visade sig  Astrantia major ´Ruby Cloude´sin bästa sida och tillsammans med hostan ´Krossa Regal´ fångade de mångas intresse.

15392-310

Stjärnflockan härstammar från syd- och mellaneuropas bergsområden och blommar i juni-spetember. Den vill ha sol eller halvskugga och blir ungefär 80 cm hög. Trivs bäst i näringsrik jord på en väldränerad plats eftersom den inte vill stå i väta under vintern. Man förökar den genom delning.
Bra sällskap till Stjärnflockan (och då kanske inte den här röda sorten utan den rena arten som är blekt grönrosa) är aklejor, nepeta och rosenmalva. Den passar också bra i ett woodland. Den rena arten av stjärnflockan märker man inte så lätt på avstånd men kommer man riktigt nära så är den fantastisk vacker och den passar bra som snittblommar.

15392-313

Dagens låt
All good things come to an end med Nelly Furtado

Dagens jordspråk

Ens bästa idéer motsvarar i praktiken
sällan förväntningarna, särskilt inte när
det gäller trädgård, där allt ser så bra ut
på pappret och i katalogerna, men där
verkligheten ofta blir en annan.

Vita Sackville-West

Kommentarer
Postat av: Ronja

*ler*
Trevlig beskrivning av en vacker blomma. Lite kul också att min Stjärnflocka sitter tillsammans med akleja och nepeta... Har du varit hemma hos mig och tjuvkikat? ;)
Skämt åsido. Stjärnflockan är som sagt nyplanterad för i år. Aklejan är "ny" och väntas blomma nästa sommar. Ser fram emot att se hur kombinationen blir. Dessvärre är aklejan självsådd och har gott om konkurrens av andra växter i närheten. Så för att få se den här vackra kombinationen ordentligt skulle jag nog behöva renodla lite...

2006-11-18 @ 10:49:15
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: LillaB

FAntastiskt vacker bild. Vilken skärpa i den, dessutom.
Skulle vilja fråga dig angående beskärning. Fick ett wealthyträd som bar frukt iår. Det är snarare ett Signe Tillisch. För två åt sen kom älgen och knäckte toppskottet. Kunde skära om trädet - gjorde en korg istället. Det blev bra. De andra grenarna lät han bli, älgen. Tillväxten har blivit väldigt stor i år. Grenarna är långa och inte så grova. Börjar misstänka att snön som kommer i vinter kan böja dem så mycket att trädet förstörs. Kan jag ge mig på trädet nu fast det är fuktigt och eländigt ute. Eller ska jag vänta lite till?

2006-11-18 @ 12:42:40
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Nej jag har inte tjuvkikat hos dig men jag vet att du har bra smak när det gäller att komponera perennplanteringar.
LillaB: Hm...knepigt. Om trädet är nyplanterat ska du absolut inte beskära nu utan vänta tills i mars. Då är det bättre att du försöker stötta grenarna i stället.

2006-11-18 @ 19:32:49
Postat av: LillaB

Det är inte nyplanterat. Det har stått sex år på sin plats. Men formen fick ändras genom älgskadan. Grenarna är mycket veka. Hur stöttar jag sådana?

2006-11-18 @ 19:46:07
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gör kryss av virke eller käppar med klyka. Eller om det finns några grova grenar ovanför så att du kan binda upp de svaga grenarna. Kan du inte lägga ut en bild på din blogg så är det lättare att se hur du ska göra.

2006-11-18 @ 19:53:40
Postat av: A-B

Vilka juveler.....!

2006-11-18 @ 21:58:34
Postat av: Pallas

Undrar vad Vita Sackville-West tyckte om Sissinghursts vita trädgård. Jag tyckte i alla fall att den var bedårande.

2006-11-19 @ 07:43:24
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

A-B: Visst är de vackra...
Pallas: Har du varit i Sissinghurst? Måste ta mig dit någon gång i det här livet. Du vet väl vad Vita tyckte om Sissinghurst? Det var ju hon som köpte platsen 1930 tillsammans med sin man Harold och anlade den vita trädgården 1950. För oss svenskar är det ju ett märkligt sammanträffande att en kvinna som heter Vita anlägger den berömda vita trädgården.

2006-11-19 @ 07:58:31
Postat av: Lilla B

Jag tar med mig kameran ut i trädgården idag. Bra idé. Tack.

2006-11-19 @ 10:02:55
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: LillaB

Nu har jag lagt ut bilder på Signe Tillisch.

2006-11-19 @ 17:20:22
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Karstenjessica

Looking for information and found it at this great site. You have an outstanding good and well structured site. I have been looking for sites like this for a long time. Keep up the outstanding work and thank you.

2010-04-12 @ 12:57:01
URL: http://karstenjessica.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0