Site Meter

Siktar mot evigheten

.....smyger mig in mitt i julefriden för att berätta om min bok som jag fick igår. Att öppna en ny roman och läsa den första raden ´´Människan är pilen som siktar mot evigheten och glömmer bort sitt eget hjärta´´ ger hopp om en tids vacker och förhoppningsvis bra läsning.
Björn Ranelid har många fiender men det finns inte många författare i Sverige idag som har så vackert språk. Jag har läst nästan allt han skrivit och det mesta har varit mycket bra. Hans nya bok heter ´´Hjärtat som vapen´´. En bit in i boken läser jag ´´Tiden lossnar från urtavlan och lade sig som en snara kring människans hals´´.......
Boken handlar om ett par som emigrerar från Sundsvall till Amerika år 1897. Nu glömmer jag verklighet med förkylning och saknad ett tag och sjunker in i litteraturens värld.
Vet inte om jag siktar mot evigheten men jag siktar i alla fall på att det nya året som stundar ska bli bättre än det som varit.

Dagens 5 i topp
De vanligaste träden i Sverige
  1. Gran   43,9 % (av trädarealen)
  2. Tall   38,4 %
  3. Björk   10,4 %
  4. Asp   1,4 %
  5. Al   1,1 %

Kommentarer
Postat av: Ronja

Jag har ingen uppfattning om Björn Ranelid, men när jag tittade in på hans hemsida kunde jag inte låta bli att fastna för inledningen i Bär ditt barn som den sista droppen vatten. Tror nog att det blir till att beställa...
Saknad kan vara tung att bära. Krya på dig med förkylningen!

2006-12-25 @ 18:47:00
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Du ska absolut beställa den boken...den är mycket bra. Tack....

2006-12-25 @ 19:42:31
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ingegerd

Blir nyfiken på Ranelid, jag har hört honom läsa. Ska låna en bok på biblioteket, jag brukar göra det innan jag köper någon.
Att sakna - betyder ändå att man haft något värdefullt. Tänk på de som inte har något att sakna.
Med det menar jag absolut inte att förringa saknaden,den är bottenlös.
Jag hoppas innerligt att det nya året blir bra för oss!

2006-12-27 @ 10:31:23
URL: http://josephinespapilloner.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ingegerd: Tack för dina ord.

2006-12-27 @ 13:16:20
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0