Site Meter

Den vita trädgården

15392-126
Det finns en trädgård som jag skulle vilja se någon gång i det här livet. Eftersom jag är svag för vita växter så måste jag snart bege mig till Sissinghurst i England där en mycket vacker trädgård finns. Trädgården är uppdelad i olika rum och i ett stort rum finns en helt vit trädgård. Tänka att gå ut en sommarnatt och sätta sig i en vit trädgård med grå inslag av olika sorter av malört.
Får tills vidare njuta av mina vita lejongap, tobak, malva mm. och se hur de lyser upp i augustikvällarna.

Ska försöka lägga ut någon spaning när jag är på Österlen annars så ordnar jag det när jag kommer hem. Vädret ser ut att bli bra och jag har planerat att vistas på långa sandstränder och läsa Paulo Coelhos ´´Veronika bestämmer sig för att dö´´ (låter väl muntert?) bl.a. Ska försöka börja läsa Hemingway också.
Självklart blir det span i trädgårdar också och jag ser fram mot att möta skånska trädgårdar, jag har gjort en lista på möjliga besök. I Ulriksdals trädgård i Kivik  har de en engelsk kväll på torsdag med visning mm. Jag har tidigare varit där flera gånger men då har jag nog inte sett trädgårdar och parker som en bloggspanare ser dem.


Bland alla vita och grå växter i den vita trädgården på Sissinghurst växer bl.a.
  • Aquileigia vulgaris ´Nivea´
  • Artemisia abrotanum
  • Artemisia alba ´Canenscens´
  • Artemisia pontica
  • Artemisia ´Powis Castle´
  • Aster pilosus demotus
  • Dianthus ´Musgraves Pink´
  • Geranium pratense albiflorum
  • Grön tobak
  • Helichrysum petiolare
  • Iris ´Flying Squad´
  • Iris orientalis
  • Lupinus ´Noble Maiden´
  • Malva moschata ´Alba´
  • Paeonia ´Ivory Juwel´
  • Paeonia ´White Wings´
  • Rosa mulliganii
  • Salvia argentea
  • Scabiosa ´Miss Willmott´
  • Veronicastrum virginicum ´Album´
  • Vit verbena
  • Vit rosenvial
  • Vita lejongap

Kommentarer
Postat av: Ronja

Ha en riktigt skön semester i Skåne!
Jag får nästan ståpäls när jag tänker på den vita trädgården vid Sissinghurst castle. Jag har aldrig varit där, men någon gång hoppas jag att jag kommer mig för att ge mig iväg på en trädgårdsresa till England. Lite komiskt att hon som anlade den heter Vita i förnamn...
Må så gott och ha det så jättebra på Österlen. Jag har halva släkten i Skåne. Kusinen bor i Skåne-Tranås. En underbar liten pärla på Österlen.

2006-08-05 @ 23:16:39
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack så mycket Ronja. Ja visst är det kul med hennes namn. Tror inte jag varit i Skåne-Tranås...får hålla ögonen öppna om jag ser det.

2006-08-06 @ 00:21:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0