Site Meter

Sommarblommor.....så!

Entréplanteringarna  framför slottet eller ´´gravarna´´ som de kallas ska i år lysa med starka färger igen.
Det blir bara tre sorter:
  • Lejongap ´Black Queen´ - Mörkröd
  • Heliotrop ´Marine´ - Lila
  • Sommarrudbeckia ´Toto´ - Orange, höjd 20-25 cm.
De övriga sommarblommorna som ska planteras på olika platser är:

  • Lejongap ´Forerunner White´
  • Lejongap ´White Wonder´
  • Lejongap höga i olika färger
  • Dockkrage ´Purple Splendor´
  • Paradisblomster ´Rose Queen´
  • Paradisblomster ´Helen Campbell´
  • Blomstertobak ´Grandiflora´
  • Broksalvia ´Blue Monday´
  • Daggsalvia ´Victoria´
  • Jätteverbena
  • Violverbena ´Polaris´
Verbenorna står nu i kylskåp i åtta dygn innan de kommer ut bland de andra kamraterna. Lejongapen i blandade färger har jag i år sått direkt i små krukor, planteringjord i botten och såjord överst. Man slipper då omskolning. Har inte prövat det tidigare men K har prövat och säger att det funkar. De övriga sorterna har jag bredsått och de ska senare skolas om.
Min favorit är som vanligt daggsalvian som både är vacker, frisk, klarar sig från de vilda djuren och är stadig. Så skulle jag också vilja vara......!

Vi har även sått Chilepeppar.....eller chefen för slottet rättare sagt. Sorterna är:

  • Jamaican Bell
  • Jalapeno
  • Paloma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0