Site Meter

Sommarblommor 2004

I parken har jag två entréplanteringar som jag kallar gravarna på grund av deras utseende när de är utan blommor på våren. Senare planterar jag ut de sommarblommor som jag drivit upp från frö.

Här nedan är förra årets plantering och jag återkommer med årets lite senare.

 

Sommarrudbeckia - Rudbeckia amplexicaulis
Rävsvans - Amaranthus caudatus ´Red Tails´
Gullskära - Cosmos sulphureus ´Bright Lights´
Brokkrage - Chrysanthemum multicolur
Eldblomma - Alonsoa warscwiczii ´Rebel´
Lejongap - Antirrhinum majus ´White Wonder´
Lejongap - Antirrhinum majus ´Black Queen´
Lejongap - Antirrhinum majus ´Golden Monarch´
Lejongap - Antirrhinum majus ´Royal Bridge´
Lejongap - Antirrhinum majus ´Frosted Sunset´
Påfågelöga - Gazania ´Tiger Stripes´
Påfågelöga - Gazania ´Daybreak Bright Orange´
Tagetes - Tagetes patula ´Pather´
Matricaria - Matricaria ´Summer Snow´
Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta v. pulcherrima ´Toto´
Tigeröga - Careopsis tinctoria ´Mahogny Midget´

15392-823

______________________________________________________________________

Rudbeckia amplexicaulis tycker jag blir för vild för gravarna och är inte stadig utan lägger sig. Däremot den låga Rudbeckia hirta ´Toto´ är mycket fin. Rävsvansarna är häftiga och jag har planer på att bara använda dem och vita lejongap i gravarna nästa år. Gullskäran är mycket vacker och även brokkragen trots att den blir lite sämre efter första blomningen. Men det kan bero på den regniga sommaren. Däremot kommer jag inte att använda eldblomman mer?.små röda blommor på långa svaga stjälkar. Lejongapen är alltid bra förutom ´Frosted Sunset´som ser sjuk ut med de ljusa fläckiga bladen. Den mörkröda Black Queen är stadig och mycket vacker, likaså den gula Golden Monarch. De vita är alltid vackra. Påfågelöga kommer vi nog inte heller att använda mer. Dels på grund av att de äts av harar eller rådjur, dels att de endast blommar i solljus. Tagetes??nej och åter nej! Tigerögat väntar jag fortfarande på men har börjat blomma lite nu den 24 augusti, en läcker röd färg. Den enda i planteringen som jag direktsådde och den här sena sommaren så blir den sen. Den här färgblandningen är lite för rörig för mig och nästa års plantering kommer att bli något lugnare i färger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0